Skip to main content
Erschienen in: Journal of Cancer Research and Clinical Oncology 16/2023

25.08.2023 | Research

Venous thrombotic events and impact on outcomes in patients treated with first-line single-agent pembrolizumab in PD-L1 ≥ 50% advanced non small cell lung cancer

verfasst von: Hélène Doubre, Laurent Greillier, Grégoire Justeau, Charles Ricordel, Aurélie Swalduz, Hubert Curcio, Olivier Bylicki, Jean-Bernard Auliac, Florian Guisier, Laurence Bigay-Game, Marie Bernardi, Julian Pinsolle, Karim Amrane, Chantal Decroisette, Renaud Descourt, Christos Chouaid, Margaux Geier

Erschienen in: Journal of Cancer Research and Clinical Oncology | Ausgabe 16/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Few data are available on the impact of venous thrombotic events (VTE) in patients with metastatic non-small cell lung cancer (mNSCLC) treated with immunotherapy.

Methods

This is a secondary analysis of the ESKEYP study, a national, retrospective, multicenter study that consecutively included all PD-L1 ≥ 50% mNSCLC patients who initiated first-line treatment with pembrolizumab monotherapy. From May 2017 to November 2019, 845 patients were included (from availability of pembrolizumab in this indication in France to the authorization of the combination with chemotherapy). Impact of VTE and patient characteristics were analyzed.

Results

Of the 748 patients (88.5%) with available data, the incidence of VTE was 14.8% (111/748). At pembrolizumab initiation, Khorana score was ≥ 2 for 55.0% (61/111) of them. Recurrence of VTE was reported for 4 of the 111 patients and 5 had bleeding complications. Patients with VTE were significantly younger, had more frequently long-term corticosteroids treatment and more often liver metastases. Progression-free survival (PFS) was significantly shorter in patients with VTE compared to patients without VTE: 6.1 (95% CI 4.1–9.0) months vs. 8.3 (6.9–10.3) months (p = 0.03). VTE did not significantly impact overall survival (OS): 15.2 (10.0–24.7) months with VTE and 22.6 (18.4–29.8) months without VTE (p = 0.07). In multivariate analysis for PFS and OS, HRs for VTE were 1.3 (0.99–1.71), p = 0.06 and 1.32 (0.99–1.76), p = 0.05.

Conclusion

The incidence of VTE appears to be as high with in first-line immunotherapy as with chemotherapy in patients with mNSCLC, with in patient with VTE, a no significant trend for lower PFS and OS in multivariate analysis. more marked impact on PFS than on OS.
Literatur
Zurück zum Zitat Descourt R, Greillier L, Perol M et al (2022) First-line single-agent pembrolizumab for PD-L1-positive (tumor proportion score >/= 50%) advanced non-small cell lung cancer in the real world: impact in brain metastasis: a national French multicentric cohort (ESCKEYP GFPC study). Cancer Immunol Immunother. https://doi.org/10.1007/s00262-022-03232-2CrossRefPubMed Descourt R, Greillier L, Perol M et al (2022) First-line single-agent pembrolizumab for PD-L1-positive (tumor proportion score >/= 50%) advanced non-small cell lung cancer in the real world: impact in brain metastasis: a national French multicentric cohort (ESCKEYP GFPC study). Cancer Immunol Immunother. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00262-022-03232-2CrossRefPubMed
Zurück zum Zitat Justeau G, Huchot E, Simonneau Y, Roa M, Le Treut J, Le Garff G et al (2022) Impact of KRAS G12C mutation in patients with advanced non-squamous non-small cell lung cancer treated with first-line pembrolizumab monotherapy. Lung Cancer 174:45–49CrossRefPubMed Justeau G, Huchot E, Simonneau Y, Roa M, Le Treut J, Le Garff G et al (2022) Impact of KRAS G12C mutation in patients with advanced non-squamous non-small cell lung cancer treated with first-line pembrolizumab monotherapy. Lung Cancer 174:45–49CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Venous thrombotic events and impact on outcomes in patients treated with first-line single-agent pembrolizumab in PD-L1 ≥ 50% advanced non small cell lung cancer
verfasst von
Hélène Doubre
Laurent Greillier
Grégoire Justeau
Charles Ricordel
Aurélie Swalduz
Hubert Curcio
Olivier Bylicki
Jean-Bernard Auliac
Florian Guisier
Laurence Bigay-Game
Marie Bernardi
Julian Pinsolle
Karim Amrane
Chantal Decroisette
Renaud Descourt
Christos Chouaid
Margaux Geier
Publikationsdatum
25.08.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Journal of Cancer Research and Clinical Oncology / Ausgabe 16/2023
Print ISSN: 0171-5216
Elektronische ISSN: 1432-1335
DOI
https://doi.org/10.1007/s00432-023-05321-w

Weitere Artikel der Ausgabe 16/2023

Journal of Cancer Research and Clinical Oncology 16/2023 Zur Ausgabe

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Erhöhtes Risiko fürs Herz unter Checkpointhemmer-Therapie

28.05.2024 Nebenwirkungen der Krebstherapie Nachrichten

Kardiotoxische Nebenwirkungen einer Therapie mit Immuncheckpointhemmern mögen selten sein – wenn sie aber auftreten, wird es für Patienten oft lebensgefährlich. Voruntersuchung und Monitoring sind daher obligat.

Costims – das nächste heiße Ding in der Krebstherapie?

28.05.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

„Kalte“ Tumoren werden heiß – CD28-kostimulatorische Antikörper sollen dies ermöglichen. Am besten könnten diese in Kombination mit BiTEs und Checkpointhemmern wirken. Erste klinische Studien laufen bereits.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.