Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 8/2023

12.01.2023 | Trauma Surgery

Complications following arthroscopic-assisted coracoclavicular stabilization in patients with unstable lateral clavicle fractures

verfasst von: Alexander Pieringer, JoEllen Welter, Janic Fischer, Florian Hess

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 8/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Lateral clavicle fractures are unstable and prone to nonunions, which is why they are often treated surgically rather than conservatively. Despite the variety of surgical techniques found in the literature, the best method for treating this rare fracture type has not yet been determined. Our case series aimed to describe a coracoclavicular (CC) reconstruction technique and to assess complications and patient outcomes 1 year postoperatively.

Methods

Nineteen patients who underwent surgery for an unstable lateral clavicle fracture (IIB, IIC, IID) with a suture button device (Dog Bone, Arthrex, Inc., Naples, FL, USA) were available for clinical and radiological follow-up. The assessments included the American Shoulder and Elbow Surgeons Standardized Shoulder Assessment (ASES) score, the Constant Score (CS), the Subjective Shoulder Value (SSV), as well as the ipsilateral and contralateral coracoclavicular distance.

Results

The median age was 50 years (IQR 28–59), 13 (68.4%) were male and the delay to surgery was 5 days (IQR 2–9). The median clinical scores were 100 (ASES), 91 (CS), and 95 (SSV). The CC distance improved postoperatively (p = 0.003). However, nonunion occurred in 3 (15.8%) patients, 5 (26.3%) had other complications, and 5 (26.3%) needed revision surgery (4 plate removals and 1 pseudoarthrosis). The overall complication rate was 36.8%.

Conclusion

Restoring the CC ligaments alone could not reliably achieve fracture stability, with more than one-third of cases in this series experiencing major complications. Given the high revision and nonunion rates, we do not recommend this type of surgical technique.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Nordqvist A, Petersson C (1994) The incidence of fractures of the clavicle. Clin Orthop Relat Res 300:127–132CrossRef Nordqvist A, Petersson C (1994) The incidence of fractures of the clavicle. Clin Orthop Relat Res 300:127–132CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Neer CS 2nd (1968) Fractures of the distal third of the clavicle. Clin Orthop Relat Res 58:43–50CrossRefPubMed Neer CS 2nd (1968) Fractures of the distal third of the clavicle. Clin Orthop Relat Res 58:43–50CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Complications following arthroscopic-assisted coracoclavicular stabilization in patients with unstable lateral clavicle fractures
verfasst von
Alexander Pieringer
JoEllen Welter
Janic Fischer
Florian Hess
Publikationsdatum
12.01.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 8/2023
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-023-04769-2

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2023

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 8/2023 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.