Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 11/2023

Open Access 10.07.2023 | Original Article

The machine-vision image guided surgery system reduces fluoroscopy time, ionizing radiation and intraoperative blood loss in posterior spinal fusion for scoliosis

verfasst von: Kevin Boon Leong Lim, Inez Su Xian Yeo, Stacy Wei Ling Ng, Woei Jack Pan, Nicole Kim Luan Lee

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 11/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To determine if the novel 3D Machine-Vision Image Guided Surgery (MvIGS) (FLASH™) system can reduce intraoperative radiation exposure, while improving surgical outcomes when compared to 2D fluoroscopic navigation.

Methods

Clinical and radiographic records of 128 patients (≤ 18 years of age) who underwent posterior spinal fusion (PSF), utilising either MvIGS or 2D fluoroscopy, for severe idiopathic scoliosis were retrospectively reviewed. Operative time was analysed using the cumulative sum (CUSUM) method to evaluate the learning curve for MvIGS.

Results

Between 2017 and 2021, 64 patients underwent PSF using pedicle screws with 2D fluoroscopy and another 64 with the MvIGS. Age, gender, BMI, and scoliosis aetiology were comparable between the two groups. The CUSUM method estimated that the MvIGS learning curve with respect to operative time was 9 cases. This curve consisted of 2 phases: Phase 1 comprises the first 9 cases and Phase 2 the remaining 55 cases. Compared to 2D fluoroscopy, MvIGS reduced intraoperative fluoroscopy time, radiation exposure, estimated blood loss and length of stay by 53%, 62% 44%, and 21% respectively. Scoliosis curve correction was 4% higher in the MvIGS group, without any increase in operative time.

Conclusion

MvIGS for screw insertion in PSF contributed to a significant reduction in intraoperative radiation exposure and fluoroscopy time, as well as blood loss and length of stay. The real-time feedback and ability to visualize the pedicle in 3D with MvIGS enabled greater curve correction without increasing the operative time.
Literatur
7.
Zurück zum Zitat Liu, Hao, Yimeng Wang, Bin Pi, Zhonglai Qian, Xiaoyu Zhu, and Yang Huilin. (2017). Comparison of intraoperative o-arm- and conventional fluoroscopy (C-Arm)-assisted insertion of pedicle screws in the treatment of fracture of thoracic vertebrae. Vol. 25: J Orthop Surg Hong Kong. Liu, Hao, Yimeng Wang, Bin Pi, Zhonglai Qian, Xiaoyu Zhu, and Yang Huilin. (2017). Comparison of intraoperative o-arm- and conventional fluoroscopy (C-Arm)-assisted insertion of pedicle screws in the treatment of fracture of thoracic vertebrae. Vol. 25: J Orthop Surg Hong Kong.
11.
Zurück zum Zitat Page ES. (1954). Continuous inspection schemes. Vol. 41: Biometrika. Page ES. (1954). Continuous inspection schemes. Vol. 41: Biometrika.
19.
Zurück zum Zitat Pennington, Zach, Brendan F. Judy, Hesham M. Zakaria, Nikita Lakomkin, Anthony L. Mikula, Benjamin D. Elder, and Nicholas Theodore. (2022) Learning curves in robot-assisted spine surgery: a Systematic review and proposal of application to residency curricula. Neurosurg focus 52, no. 1 (2022–01–01): E3. Accessed 2022–10–28T04:18:23. https://doi.org/10.3171/2021.10.focus21496. Pennington, Zach, Brendan F. Judy, Hesham M. Zakaria, Nikita Lakomkin, Anthony L. Mikula, Benjamin D. Elder, and Nicholas Theodore. (2022) Learning curves in robot-assisted spine surgery: a Systematic review and proposal of application to residency curricula. Neurosurg focus 52, no. 1 (2022–01–01): E3. Accessed 2022–10–28T04:18:23. https://​doi.​org/​10.​3171/​2021.​10.​focus21496.
20.
Zurück zum Zitat Lonstein JE, Carlson JM (1984) The prediction of curve progression in untreated idiopathic scoliosis during growth. J Bone Joint Surg Am 66(7):1061–1071CrossRefPubMed Lonstein JE, Carlson JM (1984) The prediction of curve progression in untreated idiopathic scoliosis during growth. J Bone Joint Surg Am 66(7):1061–1071CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Siddiqui AA, Andras LM, Obana KK, Murgai R, Illingworth KD, Tolo VT, Mariscal M, Ponrartana S, Skaggs DL (2021) Using a dedicated spine radiology technologist is associated with reduced fluoroscopy time, radiation dose, and surgical time in pediatric spinal deformity surgery. Spine Deform 9(1):85–89. https://doi.org/10.1007/s43390-020-00183-5CrossRefPubMed Siddiqui AA, Andras LM, Obana KK, Murgai R, Illingworth KD, Tolo VT, Mariscal M, Ponrartana S, Skaggs DL (2021) Using a dedicated spine radiology technologist is associated with reduced fluoroscopy time, radiation dose, and surgical time in pediatric spinal deformity surgery. Spine Deform 9(1):85–89. https://​doi.​org/​10.​1007/​s43390-020-00183-5CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
The machine-vision image guided surgery system reduces fluoroscopy time, ionizing radiation and intraoperative blood loss in posterior spinal fusion for scoliosis
verfasst von
Kevin Boon Leong Lim
Inez Su Xian Yeo
Stacy Wei Ling Ng
Woei Jack Pan
Nicole Kim Luan Lee
Publikationsdatum
10.07.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 11/2023
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-023-07848-5

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2023

European Spine Journal 11/2023 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.