Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Surgery 10/2023

02.06.2023 | Scientific Review

Synthetic Versus Biological Mesh in Ventral Hernia Repair and Abdominal Wall Reconstruction: A Systematic Review and Recommendations from Evidence-Based Medicine

verfasst von: Hekai Shi, Rui Wang, Wenpei Dong, Dongchao Yang, Heng Song, Yan Gu

Erschienen in: World Journal of Surgery | Ausgabe 10/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aim

To compare the efficacy and safety of synthetic and biological meshes in ventral hernia repair (VHR) and abdominal wall reconstruction (AWR).

Methods

We screened all clinical trials that reported the application of synthetic and biological meshes in VHR and AWR using Medline, Web of Science, and Embase (Ovid). Only comparative studies with similar baselines such as age, sex, body mass index, degree of wound contamination, and hernia defects between the intervention and control groups were included. Effect sizes with 95% confidence were pooled using a random- or fixed-effects model based on the size of heterogeneity. A sensitivity analysis was performed to test the stability of the results.

Results

Ten studies with 1305 participants were included. Biological meshes were associated with significantly higher recurrence rate (OR, 2.09; 95% CI 1.42–3.08; I2 = 50%), surgical site infection (OR, 1.47; 95% CI 1.10–1.97; I2 = 30%), higher re-admission rate (OR, 1.51; 95% CI 1.05–2.17; I2 = 50%), and longer length of hospital stay (SMD, 0.37; 95% CI 0.10–0.65; I2 = 72%). Similar surgical site occurrence, re-operation rate, and mesh explantation rate were observed among biological and synthetic meshes. Biological meshes have no difference in recurrence rate as compared to synthetic meshes, between the clean-contaminated, and contamination-infected fields (OR, 1.41; 95% CI 0.41–4.87 vs 3.00; 95% CI 1.07–8.46; P = 0.36).

Conclusion

Synthetic meshes are a safe alternative to biological meshes for VHR and AWR. Considering the high cost of biological meshes, synthetic meshes are more appropriate for the VHR and AWR.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Nguyen MT, Berger RL, Hicks SC, Davila JA, Li LT, Kao LS, Liang MK (2014) Comparison of outcomes of synthetic mesh vs suture repair of elective primary ventral herniorrhaphy: a systematic review and meta-analysis. JAMA Surg 149(5):415–421CrossRefPubMed Nguyen MT, Berger RL, Hicks SC, Davila JA, Li LT, Kao LS, Liang MK (2014) Comparison of outcomes of synthetic mesh vs suture repair of elective primary ventral herniorrhaphy: a systematic review and meta-analysis. JAMA Surg 149(5):415–421CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Leber GE, Garb JL, Alexander AI, Reed WP (1998) Long-term complications associated with prosthetic repair of incisional hernias. Arch Surg (Chicago, Ill. : 1960) 133(4):378–382. Leber GE, Garb JL, Alexander AI, Reed WP (1998) Long-term complications associated with prosthetic repair of incisional hernias. Arch Surg (Chicago, Ill. : 1960) 133(4):378–382.
4.
Zurück zum Zitat Halm JA, de Wall LL, Steyerberg EW, Jeekel J, Lange JF (2007) Intraperitoneal polypropylene mesh hernia repair complicates subsequent abdominal surgery. World J Surg 31(2). Halm JA, de Wall LL, Steyerberg EW, Jeekel J, Lange JF (2007) Intraperitoneal polypropylene mesh hernia repair complicates subsequent abdominal surgery. World J Surg 31(2).
5.
Zurück zum Zitat Rosen MJ, Krpata DM, Ermlich B, Blatnik JA (2013) A 5-year clinical experience with single-staged repairs of infected and contaminated abdominal wall defects utilizing biologic mesh. Ann Surg 257(6):991–996CrossRefPubMed Rosen MJ, Krpata DM, Ermlich B, Blatnik JA (2013) A 5-year clinical experience with single-staged repairs of infected and contaminated abdominal wall defects utilizing biologic mesh. Ann Surg 257(6):991–996CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Slater NJ, van der Kolk M, Hendriks T, van Goor H, Bleichrodt RP (2013) Biologic grafts for ventral hernia repair: a systematic review. Am J Surg 205(2):220–230CrossRefPubMed Slater NJ, van der Kolk M, Hendriks T, van Goor H, Bleichrodt RP (2013) Biologic grafts for ventral hernia repair: a systematic review. Am J Surg 205(2):220–230CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Hiles M, Record Ritchie RD, Altizer AM (2009) Are biologic grafts effective for hernia repair?: a systematic review of the literature. Surg Innovat 16(1):26–37.CrossRef Hiles M, Record Ritchie RD, Altizer AM (2009) Are biologic grafts effective for hernia repair?: a systematic review of the literature. Surg Innovat 16(1):26–37.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Harris HW, Primus F, Young C, Carter JT, Lin M, Mukhtar RA, Yeh B, Allen IE, Freise C, Kim E, Sbitany H, Young DM, Hansen S (2021) Preventing recurrence in clean and contaminated hernias using biologic versus synthetic mesh in ventral hernia repair: the PRICE randomized clinical trial. Ann Surg 273(4):648–655CrossRefPubMed Harris HW, Primus F, Young C, Carter JT, Lin M, Mukhtar RA, Yeh B, Allen IE, Freise C, Kim E, Sbitany H, Young DM, Hansen S (2021) Preventing recurrence in clean and contaminated hernias using biologic versus synthetic mesh in ventral hernia repair: the PRICE randomized clinical trial. Ann Surg 273(4):648–655CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Rosen MJ, Krpata DM, Petro CC, Carbonell A, Warren J, Poulose BK, Costanzo A, Tu C, Blatnik J, Prabhu AS (2022) Biologic vs synthetic mesh for single-stage repair of contaminated ventral hernias: a randomized clinical trial. JAMA Surg 157(4):293–301CrossRefPubMedPubMedCentral Rosen MJ, Krpata DM, Petro CC, Carbonell A, Warren J, Poulose BK, Costanzo A, Tu C, Blatnik J, Prabhu AS (2022) Biologic vs synthetic mesh for single-stage repair of contaminated ventral hernias: a randomized clinical trial. JAMA Surg 157(4):293–301CrossRefPubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Miserez M, Lefering R, Famiglietti F, Mathes T, Seidel D, Sauerland S, Korolija D, Heiss M, Weber G, Agresta F, Steup W-H, Śmietański M, Ribeiro R, Cuccurullo D, Catena F, Rudroff C, Rosanelli G, Schön F, Smet B, Wenger F, Saad S, Naver L, Neugebauer E (2021) Synthetic versus biological mesh in laparoscopic and open Ventral Hernia Repair (LAPSIS): results of a multinational, randomized, controlled, and double-blind trial. Ann Surg 273(1):57–65CrossRefPubMed Miserez M, Lefering R, Famiglietti F, Mathes T, Seidel D, Sauerland S, Korolija D, Heiss M, Weber G, Agresta F, Steup W-H, Śmietański M, Ribeiro R, Cuccurullo D, Catena F, Rudroff C, Rosanelli G, Schön F, Smet B, Wenger F, Saad S, Naver L, Neugebauer E (2021) Synthetic versus biological mesh in laparoscopic and open Ventral Hernia Repair (LAPSIS): results of a multinational, randomized, controlled, and double-blind trial. Ann Surg 273(1):57–65CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Morales-Conde S, Hernández-Granados P, Tallón-Aguilar L, Verdaguer-Tremolosa M, López-Cano M (2022) Ventral hernia repair in high-risk patients and contaminated fields using a single mesh: proportional meta-analysis. Hernia J Hernias Abdominal Wall Surg 26(6):1459–1471CrossRef Morales-Conde S, Hernández-Granados P, Tallón-Aguilar L, Verdaguer-Tremolosa M, López-Cano M (2022) Ventral hernia repair in high-risk patients and contaminated fields using a single mesh: proportional meta-analysis. Hernia J Hernias Abdominal Wall Surg 26(6):1459–1471CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Morris MP, Mellia JA, Christopher AN, Basta MN, Patel V, Qiu K, Broach RB, Fischer JP (2021) Ventral hernia repair with synthetic mesh in a contaminated field: a systematic review and meta-analysis. Hernia J Hernias Abdominal Wall Surg 25(4):1035–1050.CrossRef Morris MP, Mellia JA, Christopher AN, Basta MN, Patel V, Qiu K, Broach RB, Fischer JP (2021) Ventral hernia repair with synthetic mesh in a contaminated field: a systematic review and meta-analysis. Hernia J Hernias Abdominal Wall Surg 25(4):1035–1050.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Chamieh J, Tan WH, Ramirez R, Nohra E, Apakama C, Symons W (2017) Synthetic versus biologic mesh in single-stage repair of complex abdominal wall defects in a contaminated field. Surg Infect 18(2):112–118CrossRef Chamieh J, Tan WH, Ramirez R, Nohra E, Apakama C, Symons W (2017) Synthetic versus biologic mesh in single-stage repair of complex abdominal wall defects in a contaminated field. Surg Infect 18(2):112–118CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Herrero A, Gonot Gaschard M, Bouyabrine H, Perrey J, Picot MC, Guillon F, Fabre JM, Souche R, Navarro F (2022) Comparative study of biological versus synthetic prostheses in the treatment of ventral hernias classified as grade II/III by the Ventral Hernia Working Group. J Visceral Surg 159(2):98–107.CrossRef Herrero A, Gonot Gaschard M, Bouyabrine H, Perrey J, Picot MC, Guillon F, Fabre JM, Souche R, Navarro F (2022) Comparative study of biological versus synthetic prostheses in the treatment of ventral hernias classified as grade II/III by the Ventral Hernia Working Group. J Visceral Surg 159(2):98–107.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Koscielny A, Widenmayer S, May T, Kalff J, Lingohr P (2018) Comparison of biological and alloplastic meshes in ventral incisional hernia repair. Langenbecks Arch Surg 403(2):255–263PubMed Koscielny A, Widenmayer S, May T, Kalff J, Lingohr P (2018) Comparison of biological and alloplastic meshes in ventral incisional hernia repair. Langenbecks Arch Surg 403(2):255–263PubMed
16.
Zurück zum Zitat Liang MK, Berger RL, Nguyen MT, Hicks SC, Li LT, Leong M (2014) Outcomes with porcine acellular dermal matrix versus synthetic mesh and suture in complicated open ventral hernia repair. Surg Infect 15(5):506–512CrossRef Liang MK, Berger RL, Nguyen MT, Hicks SC, Li LT, Leong M (2014) Outcomes with porcine acellular dermal matrix versus synthetic mesh and suture in complicated open ventral hernia repair. Surg Infect 15(5):506–512CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Majumder A, Winder JS, Wen Y, Pauli EM, Belyansky I, Novitsky YW (2016) Comparative analysis of biologic versus synthetic mesh outcomes in contaminated hernia repairs. Surgery 160(4):828–838CrossRefPubMed Majumder A, Winder JS, Wen Y, Pauli EM, Belyansky I, Novitsky YW (2016) Comparative analysis of biologic versus synthetic mesh outcomes in contaminated hernia repairs. Surgery 160(4):828–838CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Olavarria OA, Bernardi K, Dhanani NH, Lyons NB, Harvin JA, Millas SG, Ko TC, Kao LS, Liang MK (2021) Synthetic versus biologic mesh for complex open ventral hernia repair: a pilot randomized controlled trial. Surg Infect 22(5):496–503CrossRef Olavarria OA, Bernardi K, Dhanani NH, Lyons NB, Harvin JA, Millas SG, Ko TC, Kao LS, Liang MK (2021) Synthetic versus biologic mesh for complex open ventral hernia repair: a pilot randomized controlled trial. Surg Infect 22(5):496–503CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Shao JM, Ayuso SA, Deerenberg EB, Elhage SA, Prasad T, Colavita PD, Augenstein VA, Heniford BT (2022) Biologic mesh is non-inferior to synthetic mesh in CDC class 1 & 2 open abdominal wall reconstruction. Am J Surg 223(2):375–379CrossRefPubMed Shao JM, Ayuso SA, Deerenberg EB, Elhage SA, Prasad T, Colavita PD, Augenstein VA, Heniford BT (2022) Biologic mesh is non-inferior to synthetic mesh in CDC class 1 & 2 open abdominal wall reconstruction. Am J Surg 223(2):375–379CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Pérez-Köhler B, Fernández-Gutiérrez M, Pascual G, García-Moreno F, San Román J, Bellón JM (2016) In vitro assessment of an antibacterial quaternary ammonium-based polymer loaded with chlorhexidine for the coating of polypropylene prosthetic meshes. Hernia J Hernias Abdominal Wall Surg 20(6):869–878.CrossRef Pérez-Köhler B, Fernández-Gutiérrez M, Pascual G, García-Moreno F, San Román J, Bellón JM (2016) In vitro assessment of an antibacterial quaternary ammonium-based polymer loaded with chlorhexidine for the coating of polypropylene prosthetic meshes. Hernia J Hernias Abdominal Wall Surg 20(6):869–878.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Blatnik JA, Krpata DM, Jacobs MR, Gao Y, Novitsky YW, Rosen MJ (2012) In vivo analysis of the morphologic characteristics of synthetic mesh to resist MRSA adherence. J Gastrointest Surg Offic J Soc Surg Aliment Tract 16(11):2139–2144CrossRef Blatnik JA, Krpata DM, Jacobs MR, Gao Y, Novitsky YW, Rosen MJ (2012) In vivo analysis of the morphologic characteristics of synthetic mesh to resist MRSA adherence. J Gastrointest Surg Offic J Soc Surg Aliment Tract 16(11):2139–2144CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Katzen M, Ayuso SA, Sacco J, Ku D, Scarola GT, Kercher KW, Colavita PD, Augenstein VA, Heniford BT (2023) Outcomes of biologic versus synthetic mesh in CDC class 3 and 4 open abdominal wall reconstruction. Surg Endosc 37(4):3073–3083CrossRefPubMed Katzen M, Ayuso SA, Sacco J, Ku D, Scarola GT, Kercher KW, Colavita PD, Augenstein VA, Heniford BT (2023) Outcomes of biologic versus synthetic mesh in CDC class 3 and 4 open abdominal wall reconstruction. Surg Endosc 37(4):3073–3083CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat De Silva GS, Krpata DM, Gao Y, Criss CN, Anderson JM, Soltanian HT, Rosen MJ, Novitsky YW (2014) Lack of identifiable biologic behavior in a series of porcine mesh explants. Surgery 156(1):183–189CrossRefPubMed De Silva GS, Krpata DM, Gao Y, Criss CN, Anderson JM, Soltanian HT, Rosen MJ, Novitsky YW (2014) Lack of identifiable biologic behavior in a series of porcine mesh explants. Surgery 156(1):183–189CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Bellows CF, Wheatley BM, Moroz K, Rosales SC, Morici LA (2011) The effect of bacterial infection on the biomechanical properties of biological mesh in a rat model. PLoS ONE 6(6):e21228CrossRefPubMedPubMedCentral Bellows CF, Wheatley BM, Moroz K, Rosales SC, Morici LA (2011) The effect of bacterial infection on the biomechanical properties of biological mesh in a rat model. PLoS ONE 6(6):e21228CrossRefPubMedPubMedCentral
27.
Zurück zum Zitat Cole WC, Balent EM, Masella PC, Kajiura LN, Matsumoto KW, Pierce LM (2015) An experimental comparison of the effects of bacterial colonization on biologic and synthetic meshes. Hernia J Hernias Abdominal Wall Surg 19(2):197–205.CrossRef Cole WC, Balent EM, Masella PC, Kajiura LN, Matsumoto KW, Pierce LM (2015) An experimental comparison of the effects of bacterial colonization on biologic and synthetic meshes. Hernia J Hernias Abdominal Wall Surg 19(2):197–205.CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Atema JJ, de Vries FEEE, Boermeester MA (2016) Systematic review and meta-analysis of the repair of potentially contaminated and contaminated abdominal wall defects. Am J Surg 212(5). Atema JJ, de Vries FEEE, Boermeester MA (2016) Systematic review and meta-analysis of the repair of potentially contaminated and contaminated abdominal wall defects. Am J Surg 212(5).
Metadaten
Titel
Synthetic Versus Biological Mesh in Ventral Hernia Repair and Abdominal Wall Reconstruction: A Systematic Review and Recommendations from Evidence-Based Medicine
verfasst von
Hekai Shi
Rui Wang
Wenpei Dong
Dongchao Yang
Heng Song
Yan Gu
Publikationsdatum
02.06.2023
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
World Journal of Surgery / Ausgabe 10/2023
Print ISSN: 0364-2313
Elektronische ISSN: 1432-2323
DOI
https://doi.org/10.1007/s00268-023-07067-5

Weitere Artikel der Ausgabe 10/2023

World Journal of Surgery 10/2023 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.