Skip to main content
Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery 1/2024

24.10.2022 | Original Article

On the use of intraoperative 3D-RX C-arm imaging in orthognathic surgery: a prospective non-consecutive case series study

verfasst von: Nikolas K. G. De Meurechy, Christopher Decoste, Maurice Y. Mommaerts

Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Context

Segment and osteosynthesis malposition resulting in patients’ complaints (mainly about asymmetries) are encountered in orthofacial/orthognathic surgery.

Objective, design, and setting

We planned to investigate the usefulness of intraoperative three-dimensional (3D) imaging concerning positioning and fixation of bone segments and osteosynthesis in orthognathic/orthofacial surgery. We performed a prospective study of non-consecutive cases. All patients receiving a bimaxillary osteotomy, genioplasty, and their combinations were included in the study from May 2016 to May 2020. Unilateral and bilateral sagittal split osteotomies were excluded. There were no gender and age limitations. All were intraoperatively examined using the BV Pulsera 3D-RX System (Philips Medical, Eindhoven, The Netherlands). The outcome variables were the percentage of revisions of segment positioning and osteosynthesis. Predictor variables were age, gender, type of surgery, timing (pre- and post-imaging), and surgeon experience (senior vs assistant).

Results

Forty female and twenty-two male patients were included (mean age 25.25 years ± 7.52 and 29.1 years ± 12.6 respectively). We evaluated 27 genioplasties and 34 Le Fort “type-I” osteotomies. Indications for segment repositioning and redo-osteosynthesis increased after intraoperative imaging as compared to operator’s clinical judgment before intraoperative imaging (95% confidence interval; p < .001 and p = .002 respectively).

Conclusion

Suboptimal positioning and fixation of bone segments or osteosynthesis were more apparent with 3D imaging. In addition, some satisfactory cases were also revised for an optimal outcome. As a result, surgeons were prompted to more revisions than judged necessary without intraoperative imaging.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Carrao V, Tofigh M, Greenberg A (2018) Virtual surgical planning for orthognathic surgery. In: Greenberg A (ed) Digital Technologies in Craniomaxillofacial Surgery, 1st edn. Springer, New York, New York, pp 117–155CrossRef Carrao V, Tofigh M, Greenberg A (2018) Virtual surgical planning for orthognathic surgery. In: Greenberg A (ed) Digital Technologies in Craniomaxillofacial Surgery, 1st edn. Springer, New York, New York, pp 117–155CrossRef
6.
23.
Zurück zum Zitat Majumdar SK, Barman D, Chadda D et al (2020) Intraoperative image-guided retrieval of foreign body from infratemporal fossa: a rare case report. J Maxillofac Oral Surg 19:47–49CrossRefPubMed Majumdar SK, Barman D, Chadda D et al (2020) Intraoperative image-guided retrieval of foreign body from infratemporal fossa: a rare case report. J Maxillofac Oral Surg 19:47–49CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Pohlenz P, Blake F, Blessmann M et al (2009) Intraoperative cone-beam computed tomography in oral and maxillofacial surgery using a C-arm prototype: first clinical experiences after treatment of zygomaticomaxillary complex fractures. J oral Maxillofac Surg Off J Am Assoc Oral Maxillofac Surg 67:515–521. https://doi.org/10.1016/j.joms.2008.06.086CrossRef Pohlenz P, Blake F, Blessmann M et al (2009) Intraoperative cone-beam computed tomography in oral and maxillofacial surgery using a C-arm prototype: first clinical experiences after treatment of zygomaticomaxillary complex fractures. J oral Maxillofac Surg Off J Am Assoc Oral Maxillofac Surg 67:515–521. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​joms.​2008.​06.​086CrossRef
40.
Zurück zum Zitat Manson PN, Markowitz B, Mirvis S et al (1990) Toward CT-based facial fracture treatment. Plast Reconstr Surg 85:202–204CrossRefPubMed Manson PN, Markowitz B, Mirvis S et al (1990) Toward CT-based facial fracture treatment. Plast Reconstr Surg 85:202–204CrossRefPubMed
44.
Zurück zum Zitat Zimmerer RM, Gellrich N-C (2020) 1.3 - Intraoperative imaging and postoperative quality control. In: Dorafshar AH, Rodriguez ED, Manson PNBT-FTS (eds). Elsevier, London, pp 32–43 Zimmerer RM, Gellrich N-C (2020) 1.3 - Intraoperative imaging and postoperative quality control. In: Dorafshar AH, Rodriguez ED, Manson PNBT-FTS (eds). Elsevier, London, pp 32–43
46.
Zurück zum Zitat Scolozzi P, Terzic A (2011) “Mirroring” computational planning, navigation guidance system, and intraoperative mobile C-arm cone-beam computed tomography with flat-panel detector: a new rationale in primary and secondary treatment of midfacial fractures? J oral Maxillofac Surg Off J Am Assoc Oral Maxillofac Surg 69:1697–1707. https://doi.org/10.1016/j.joms.2010.07.049CrossRef Scolozzi P, Terzic A (2011) “Mirroring” computational planning, navigation guidance system, and intraoperative mobile C-arm cone-beam computed tomography with flat-panel detector: a new rationale in primary and secondary treatment of midfacial fractures? J oral Maxillofac Surg Off J Am Assoc Oral Maxillofac Surg 69:1697–1707. https://​doi.​org/​10.​1016/​j.​joms.​2010.​07.​049CrossRef
Metadaten
Titel
On the use of intraoperative 3D-RX C-arm imaging in orthognathic surgery: a prospective non-consecutive case series study
verfasst von
Nikolas K. G. De Meurechy
Christopher Decoste
Maurice Y. Mommaerts
Publikationsdatum
24.10.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Oral and Maxillofacial Surgery / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 1865-1550
Elektronische ISSN: 1865-1569
DOI
https://doi.org/10.1007/s10006-022-01119-1

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2024

Oral and Maxillofacial Surgery 1/2024 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.