Skip to main content
Erschienen in: Journal of Neurology 2/2024

19.10.2023 | Original Communication

Multiple sclerosis in the elderly: a retrospective cohort study

verfasst von: Anne Zinganell, Georg Göbel, Klaus Berek, Barbara Hofer, Susanne Asenbaum-Nan, Matin Barang, Klaus Böck, Christian Bsteh, Gabriel Bsteh, Stephan Eger, Christian Eggers, Elisabeth Fertl, Damir Joldic, Michael Khalil, Dieter Langenscheidt, Martina Komposch, Barbara Kornek, Jörg Kraus, Reinhard Krendl, Helmut Rauschka, Johann Sellner, Michael Auer, Harald Hegen, Franziska Di Pauli, Florian Deisenhammer

Erschienen in: Journal of Neurology | Ausgabe 2/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

There is a lack of knowledge of disease course, prognosis, comorbidities and potential treatments of elderly MS patients.

Objective

To characterize the disease course including disability progression and relapses, to quantify the use of DMTs and to identify comorbidities and risk factors for progression in elderly multiple sclerosis (MS) patients.

Methods

This is a retrospective study of 1200 Austrian MS patients older than 55 years as of May 1st, 2017 representing roughly one-third of all the MS patients of this age in Austria. Data were collected from 15 MS centers including demographics, first symptom at onset, number of relapses, evolvement of disability, medication, and comorbidities.

Results

Median observation time was 17.1 years with 957 (80%) relapsing and 243 (20%) progressive onsets. Average age at diagnosis was 45 years with a female predominance of 71%. Three-hundred and twenty-six (27%) patients were never treated with a DMT, while most treated patients received interferons (496; 41%) at some point. At last follow-up, 420 (35%) patients were still treated with a DMT. No difference was found between treated and never-treated patients in terms of clinical outcome; however, patients with worse disability progression had significantly more DMT switches. Pyramidal onset, number of comorbidities, dementia, epilepsy, and psychiatric conditions as well as a higher number of relapses were associated with worse outcome. The risk of reaching EDSS 6 rose with every additional comorbidity by 22%. In late and very-late-onset MS (LOMS, VLOMS) time to diagnosis took nearly twice the time compared to adult and early onset (AEOMS). The overall annualized relapse rate (ARR) decreased over time and patients with AEOMS had significantly higher ARR compared to LOMS and VLOMS. Four percent of MS patients had five medications or more fulfilling criteria of polypharmacy and 20% of psychiatric drugs were administered without a matching diagnosis.

Conclusions

In this study, we identified number of comorbidities, pyramidal and cerebellar signs, and a higher number of relapses as unfavorable prognostic factors in elderly MS patients filling gaps of knowledge in patients usually underrepresented in clinical trials and may guide future therapeutic studies.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
40.
Zurück zum Zitat Cosman F et al (1998) Fracture history and bone loss in patients with MS. Neurology 51(4):1161–1165 (in English)CrossRefPubMed Cosman F et al (1998) Fracture history and bone loss in patients with MS. Neurology 51(4):1161–1165 (in English)CrossRefPubMed
70.
Zurück zum Zitat Thelen J, Zvonarev V, Lam S, Burkhardt C, Lynch S, Bruce J (2021) Polypharmacy in multiple sclerosis: current knowledge and future directions. Mo Med 118(3):239–245 (in English)PubMedPubMedCentral Thelen J, Zvonarev V, Lam S, Burkhardt C, Lynch S, Bruce J (2021) Polypharmacy in multiple sclerosis: current knowledge and future directions. Mo Med 118(3):239–245 (in English)PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Multiple sclerosis in the elderly: a retrospective cohort study
verfasst von
Anne Zinganell
Georg Göbel
Klaus Berek
Barbara Hofer
Susanne Asenbaum-Nan
Matin Barang
Klaus Böck
Christian Bsteh
Gabriel Bsteh
Stephan Eger
Christian Eggers
Elisabeth Fertl
Damir Joldic
Michael Khalil
Dieter Langenscheidt
Martina Komposch
Barbara Kornek
Jörg Kraus
Reinhard Krendl
Helmut Rauschka
Johann Sellner
Michael Auer
Harald Hegen
Franziska Di Pauli
Florian Deisenhammer
Publikationsdatum
19.10.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Journal of Neurology / Ausgabe 2/2024
Print ISSN: 0340-5354
Elektronische ISSN: 1432-1459
DOI
https://doi.org/10.1007/s00415-023-12041-1

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2024

Journal of Neurology 2/2024 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Neurologie

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Nicht Creutzfeldt Jakob, sondern Abführtee-Vergiftung

29.05.2024 Hyponatriämie Nachrichten

Eine ältere Frau trinkt regelmäßig Sennesblättertee gegen ihre Verstopfung. Der scheint plötzlich gut zu wirken. Auf Durchfall und Erbrechen folgt allerdings eine Hyponatriämie. Nach deren Korrektur kommt es plötzlich zu progredienten Kognitions- und Verhaltensstörungen.

Schutz der Synapsen bei Alzheimer

29.05.2024 Morbus Alzheimer Nachrichten

Mit einem Neurotrophin-Rezeptor-Modulator lässt sich möglicherweise eine bestehende Alzheimerdemenz etwas abschwächen: Erste Phase-2-Daten deuten auf einen verbesserten Synapsenschutz.

Sozialer Aufstieg verringert Demenzgefahr

24.05.2024 Demenz Nachrichten

Ein hohes soziales Niveau ist mit die beste Versicherung gegen eine Demenz. Noch geringer ist das Demenzrisiko für Menschen, die sozial aufsteigen: Sie gewinnen fast zwei demenzfreie Lebensjahre. Umgekehrt steigt die Demenzgefahr beim sozialen Abstieg.

Hirnblutung unter DOAK und VKA ähnlich bedrohlich

17.05.2024 Direkte orale Antikoagulanzien Nachrichten

Kommt es zu einer nichttraumatischen Hirnblutung, spielt es keine große Rolle, ob die Betroffenen zuvor direkt wirksame orale Antikoagulanzien oder Marcumar bekommen haben: Die Prognose ist ähnlich schlecht.

Update Neurologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.