Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 8/2023

03.03.2023 | Original Article

Learning curve for endoscopic posterior cervical foraminotomy

verfasst von: Dean C. Perfetti, Mary P. Rogers-LaVanne, Alexander M. Satin, Natalie Yap, Imad Khan, Patrick Kim, Christoph P. Hofstetter, Peter B. Derman

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 8/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

While anterior cervical discectomy and fusion as well as cervical disk arthroplasty are gold standard treatments for the surgical treatment of cervical radiculopathy, posterior endoscopic cervical foraminotomy (PECF) as a substitute procedure is gaining popularity. To date, studies investigating the number of surgeries needed to achieve proficiency in this procedure are lacking. The purpose of the study is to examine the learning curve for PECF.

Methods

The learning curve in operative time for two fellowship-trained spine surgeons at independent institutions was retrospectively assessed for 90 uniportal PECF procedures (PBD: n = 26, CPH: n = 64) performed from 2015 to 2022. Operative time was assessed across consecutive cases using a nonparametric monotone regression, and a plateau in operative time was used as a proxy to define the learning curve. Secondary outcomes assessing achievement of endoscopic prowess before and after the initial learning curve included number of fluoroscopy images, visual analog scale (VAS) for neck and arm, Neck Disability Index (NDI), and the need for reoperation.

Results

There was no significant difference in operative time between surgeons (p = 0.420). The start of a plateau for Surgeon 1 occurred at 9 cases and 111.6 min. The start of a plateau for Surgeon 2 occurred at 29 cases and 114.7 min. A second plateau for Surgeon 2 occurred at 49 cases and 91.8 min. Fluoroscopy use did not significantly change before and after surmounting the learning curve. The majority of patients achieved minimally clinically important differences in VAS and NDI after PECF, but postoperative VAS and NDI did not significantly differ before and after achieving the learning curve. There were no significant differences in revisions or postoperative cervical injections before and after reaching a steady state in the learning curve.

Conclusion

PECF is an advanced endoscopic technique with an initial improvement in operative time that occurred after as few as 8 cases to as many as 28 cases in this series. A second learning curve may occur with additional cases. Patient-reported outcomes improve following surgery, and these outcomes are independent of the surgeon’s position on the learning curve. Fluoroscopy use does not change significantly along the learning curve. PECF is a safe and effective technique that current and future spine surgeons should consider as part of their armamentarium.
Literatur
6.
Zurück zum Zitat Hofstetter CPR, Sebastian Z, Yue W, Michael Y (2020) Atlas of full-endoscopic spine surgery. Thieme, New YorkCrossRef Hofstetter CPR, Sebastian Z, Yue W, Michael Y (2020) Atlas of full-endoscopic spine surgery. Thieme, New YorkCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Joswig H, Richter H, Haile SR, Hildebrandt G, Fournier JY (2016) Introducing interlaminar full-endoscopic lumbar diskectomy: a critical analysis of complications, recurrence rates, and outcome in view of two spinal surgeons’ learning curves. J Neurol Surg A Cent Eur Neurosurg 77:406–415. https://doi.org/10.1055/s-0035-1570343CrossRefPubMed Joswig H, Richter H, Haile SR, Hildebrandt G, Fournier JY (2016) Introducing interlaminar full-endoscopic lumbar diskectomy: a critical analysis of complications, recurrence rates, and outcome in view of two spinal surgeons’ learning curves. J Neurol Surg A Cent Eur Neurosurg 77:406–415. https://​doi.​org/​10.​1055/​s-0035-1570343CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Team RC (2021) R: a language and environment for statistical computing. In: r foundation for statistical computing, Vienna, Austria Team RC (2021) R: a language and environment for statistical computing. In: r foundation for statistical computing, Vienna, Austria
13.
Zurück zum Zitat Stevenson M, Sergeant E, Nunes T, Heuer C, Marshall J, Sanchez J, Thornton R, Reiczigel J, Robison-Cox J, Sebastiani P, Solymos P, Yoshida K, Jones G, Pirikahu S, Firestone S, Kyle R, Popp J, Jay M, Reynard C, Cheung A, Singanallur N, Szabo A, Rabiee A (2022) epiR: tools for the analysis of epidemiological data. https://CRAN.R-project.org/package=epiR Stevenson M, Sergeant E, Nunes T, Heuer C, Marshall J, Sanchez J, Thornton R, Reiczigel J, Robison-Cox J, Sebastiani P, Solymos P, Yoshida K, Jones G, Pirikahu S, Firestone S, Kyle R, Popp J, Jay M, Reynard C, Cheung A, Singanallur N, Szabo A, Rabiee A (2022) epiR: tools for the analysis of epidemiological data. https://​CRAN.​R-project.​org/​package=​epiR
14.
Zurück zum Zitat Wickham H (2016) ggplot2: Elegant graphics for data analysis. Springer, New YorkCrossRef Wickham H (2016) ggplot2: Elegant graphics for data analysis. Springer, New YorkCrossRef
15.
Zurück zum Zitat Wickham H, Averick M, Bryan J, Chang W, McGowan LDA, François R, Grolemund G, Hayes A, Henry L, Hester J, Kuhn M, Pedersen TL, Miller E, Bache SM, Müller K, Ooms J, Robinson D, Seidel DP, Spinu V, Takahashi K, Vaughan D, Wilke C, Woo K, Yutani H (2019) Welcome to the tidyverse. J Open Source Softw. https://doi.org/10.21105/joss.01686CrossRef Wickham H, Averick M, Bryan J, Chang W, McGowan LDA, François R, Grolemund G, Hayes A, Henry L, Hester J, Kuhn M, Pedersen TL, Miller E, Bache SM, Müller K, Ooms J, Robinson D, Seidel DP, Spinu V, Takahashi K, Vaughan D, Wilke C, Woo K, Yutani H (2019) Welcome to the tidyverse. J Open Source Softw. https://​doi.​org/​10.​21105/​joss.​01686CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Wu PF, Li YW, Wang B, Jiang B, Tu ZM, Lv GH (2019) Posterior cervical foraminotomy via full-endoscopic versus microendoscopic approach for radiculopathy: a systematic review and meta-analysis. Pain Phys 22:41–52 Wu PF, Li YW, Wang B, Jiang B, Tu ZM, Lv GH (2019) Posterior cervical foraminotomy via full-endoscopic versus microendoscopic approach for radiculopathy: a systematic review and meta-analysis. Pain Phys 22:41–52
Metadaten
Titel
Learning curve for endoscopic posterior cervical foraminotomy
verfasst von
Dean C. Perfetti
Mary P. Rogers-LaVanne
Alexander M. Satin
Natalie Yap
Imad Khan
Patrick Kim
Christoph P. Hofstetter
Peter B. Derman
Publikationsdatum
03.03.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 8/2023
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-023-07623-6

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2023

European Spine Journal 8/2023 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.