Skip to main content
Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery 1/2024

08.11.2022 | Research

Effects of light-emitting diode (LED) therapy on sensory changes in the inferior alveolar nerve after surgical treatment of mandibular fractures: a randomized controlled trial

verfasst von: Vinícius Paes de Assis Santos, Washington Geraldo P. Rocha-Junior, João Gualberto C. Luz

Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

A randomized controlled trial was performed to evaluate the effects of light-emitting diode (LED) therapy on sensory changes in the inferior alveolar nerve after surgical treatment of mandibular fractures.

Methods

Patients admitted with surgically treated mandibular fractures between January 2018 and December 2019 were evaluated. Personal data, fracture location, fracture type, and dislocation degree were obtained. The cases were randomly allocated into two groups: LED therapy (LEDT) (57 points of 660 nm and 74 points of 850 nm, 6.4 mV/cm2, and 7.64 J) with the use of a prototype device and control (CTRL). For 6 months, tactile and thermal tests were used in the mental region. Data were analyzed using the Mann─Whitney U test and likelihood ratio test (p ≤ 0.050).

Results

The study included 42 patients, 25 of whom had bilateral fractures and 17 had unilateral fractures, totaling 67 fractures. The mean values of the tactile and thermal sensitivity tests were lower in the LEDT group in all evaluation periods. There was a significant difference between the groups in the parasymphysis location, displacement < 5 mm, and intraoral access. Sensory changes were observed in 68.7% of all fractures upon admission, with 91.2% in the LEDT group and 78.8% in the CTRL group demonstrating complete remission during the final period of the study.

Conclusion

LED photobiomodulation accelerated the process of sensory change remission. There was an influence of the fracture location, degree of displacement, and surgical access, with a better response in the LEDT group.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Kraft A, Abermann E, Stigler R, Zsifkovits C, Pedross F, Kloss F et al (2012) Craniomaxillofacial trauma: synopsis of 14,654 cases with 35,129 injuries in 15 years. Craniomaxillofac Trauma Reconstr 5(1):41–50CrossRefPubMedPubMedCentral Kraft A, Abermann E, Stigler R, Zsifkovits C, Pedross F, Kloss F et al (2012) Craniomaxillofacial trauma: synopsis of 14,654 cases with 35,129 injuries in 15 years. Craniomaxillofac Trauma Reconstr 5(1):41–50CrossRefPubMedPubMedCentral
2.
Zurück zum Zitat Juncar M, Tent PA, Juncar RI, Harangus A, Mircea R (2021) An epidemiological analysis of maxillofacial fractures: a 10-year cross-sectional cohort retrospective study of 1007 patients. BMC Oral Health 21(1):128CrossRefPubMedPubMedCentral Juncar M, Tent PA, Juncar RI, Harangus A, Mircea R (2021) An epidemiological analysis of maxillofacial fractures: a 10-year cross-sectional cohort retrospective study of 1007 patients. BMC Oral Health 21(1):128CrossRefPubMedPubMedCentral
3.
Zurück zum Zitat Greenstein G, Cavallaro J, Tarnow D (2008) Practical application of anatomy for the dental implant surgeon. J Periodontol 79(10):1833–1846CrossRefPubMed Greenstein G, Cavallaro J, Tarnow D (2008) Practical application of anatomy for the dental implant surgeon. J Periodontol 79(10):1833–1846CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Camino Junior R, Moraes RB, Landes C, Luz JGC (2017) Comparison of a 2.0-mm locking system with conventional 2.0- and 2.4-mm systems in the treatment of mandibular fractures: a randomized controlled trial. Oral Maxillofac Surg 21(3):327–334CrossRefPubMed Camino Junior R, Moraes RB, Landes C, Luz JGC (2017) Comparison of a 2.0-mm locking system with conventional 2.0- and 2.4-mm systems in the treatment of mandibular fractures: a randomized controlled trial. Oral Maxillofac Surg 21(3):327–334CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Rocha-Junior WGP, Pavan EP, Luz JGC (2021) Occurrence and remission of loss of sensitivity of inferior alveolar nerve in mandibular fractures. Rev CEFAC 23(4):e0221CrossRef Rocha-Junior WGP, Pavan EP, Luz JGC (2021) Occurrence and remission of loss of sensitivity of inferior alveolar nerve in mandibular fractures. Rev CEFAC 23(4):e0221CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Mayrink G, Moreira RW, Araujo MM (2013) Prospective study of postoperative sensory disturbances after surgical treatment of mandibular fractures. Oral Maxillofac Surg 17(1):27–31CrossRefPubMed Mayrink G, Moreira RW, Araujo MM (2013) Prospective study of postoperative sensory disturbances after surgical treatment of mandibular fractures. Oral Maxillofac Surg 17(1):27–31CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Poort LJ, van Neck JW, van der Wal KGH (2009) Sensory testing of inferior alveolar nerve injuries: a review of methods used in prospective studies. J Oral Maxillofac Surg 67(2):292–300CrossRefPubMed Poort LJ, van Neck JW, van der Wal KGH (2009) Sensory testing of inferior alveolar nerve injuries: a review of methods used in prospective studies. J Oral Maxillofac Surg 67(2):292–300CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Song Q, Li S, Patil PM (2014) Inferior alveolar and mental nerve injuries associated with open reduction and internal fixation of mandibular fractures: a seven year retrospective study. J Craniomaxillofac Surg 42(7):1378–1381CrossRefPubMed Song Q, Li S, Patil PM (2014) Inferior alveolar and mental nerve injuries associated with open reduction and internal fixation of mandibular fractures: a seven year retrospective study. J Craniomaxillofac Surg 42(7):1378–1381CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Akal UK, Sayan NB, Aydogan SS, Yaman Z (2000) Evaluation of the neurosensory deficiencies of oral and maxillofacial region following surgery. Int J Oral Maxillofac Surg 29(5):331–336CrossRefPubMed Akal UK, Sayan NB, Aydogan SS, Yaman Z (2000) Evaluation of the neurosensory deficiencies of oral and maxillofacial region following surgery. Int J Oral Maxillofac Surg 29(5):331–336CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Faria PEP, Temprano A, Piva F, Sant’ana E, Pimenta D (2020) Low-level laser therapy for neurosensory recovery after sagittal ramus osteotomy. Minerva Stomatol 69(3):141–147 Faria PEP, Temprano A, Piva F, Sant’ana E, Pimenta D (2020) Low-level laser therapy for neurosensory recovery after sagittal ramus osteotomy. Minerva Stomatol 69(3):141–147
11.
Zurück zum Zitat Karu TI, Kolyakov SF (2005) Exact action spectra for cellular responses relevant to phototherapy. Photomed Laser Surg 23(4):355–361CrossRefPubMed Karu TI, Kolyakov SF (2005) Exact action spectra for cellular responses relevant to phototherapy. Photomed Laser Surg 23(4):355–361CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Zhang WW, Wang XY, Chu YX, Wang YQ (2022) Light-emitting diode phototherapy: pain relief and underlying mechanisms. Lasers Med Sci 37(5):2343–2352CrossRefPubMed Zhang WW, Wang XY, Chu YX, Wang YQ (2022) Light-emitting diode phototherapy: pain relief and underlying mechanisms. Lasers Med Sci 37(5):2343–2352CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Panhoca VH, Lizarelli RF, Nunez SC, Pizzo RC, Grecco C, Paolillo FR et al (2015) Comparative clinical study of light analgesic effect on temporomandibular disorder (TMD) using red and infrared led therapy. Lasers Med Sci 30(2):815–822CrossRefPubMed Panhoca VH, Lizarelli RF, Nunez SC, Pizzo RC, Grecco C, Paolillo FR et al (2015) Comparative clinical study of light analgesic effect on temporomandibular disorder (TMD) using red and infrared led therapy. Lasers Med Sci 30(2):815–822CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Freitas AC, Campos L, Brandão TB, Cristófaro M, Eduardo FP, Luiz AC et al (2014) Chemotherapy-induced oral mucositis: effect of LED and laser phototherapy treatment protocols. Photomed Laser Surg 32(2):81–87CrossRefPubMed Freitas AC, Campos L, Brandão TB, Cristófaro M, Eduardo FP, Luiz AC et al (2014) Chemotherapy-induced oral mucositis: effect of LED and laser phototherapy treatment protocols. Photomed Laser Surg 32(2):81–87CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Antony PG, Sebastian A, Varghese KG, Sobhana CR, Mohan S, Soumithran CS et al (2017) Neurosensory evaluation of inferior alveolar nerve after bilateral sagittal split ramus osteotomy of mandible. J Oral Biol Craniofac Res 7(2):81–88CrossRefPubMedPubMedCentral Antony PG, Sebastian A, Varghese KG, Sobhana CR, Mohan S, Soumithran CS et al (2017) Neurosensory evaluation of inferior alveolar nerve after bilateral sagittal split ramus osteotomy of mandible. J Oral Biol Craniofac Res 7(2):81–88CrossRefPubMedPubMedCentral
17.
Zurück zum Zitat Ablon G (2018) Phototherapy with light emitting diodes: treating a broad range of medical and aesthetic conditions in dermatology. J Clin Aesthet Dermatol 11(2):21–27PubMedPubMedCentral Ablon G (2018) Phototherapy with light emitting diodes: treating a broad range of medical and aesthetic conditions in dermatology. J Clin Aesthet Dermatol 11(2):21–27PubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Muñoz ISS, Hauck LA, Nicolau RA, Kelencz CA, Maciel TS, Paula Junior AR (2013) Effect of laser vs LED in the near infrared region on the skeletal muscle activity – clinical study. Braz J Biom Eng 29(3):262–268 Muñoz ISS, Hauck LA, Nicolau RA, Kelencz CA, Maciel TS, Paula Junior AR (2013) Effect of laser vs LED in the near infrared region on the skeletal muscle activity – clinical study. Braz J Biom Eng 29(3):262–268
19.
Zurück zum Zitat Chen W-Y, Xiao K-H, Lin R, Qiu Z-R, Chen Y-M, Lin Z-Q et al (2022) Effect of light-emitting diodes with different color rendering indexes on the ocular tissues of rat. Int J Ophthalmol 15(7):1035–1043CrossRefPubMedPubMedCentral Chen W-Y, Xiao K-H, Lin R, Qiu Z-R, Chen Y-M, Lin Z-Q et al (2022) Effect of light-emitting diodes with different color rendering indexes on the ocular tissues of rat. Int J Ophthalmol 15(7):1035–1043CrossRefPubMedPubMedCentral
20.
Zurück zum Zitat Tay AB, Lai JB, Lye KW, Wong WY, Nadkarni NV, Li W et al (2015) Inferior alveolar nerve injury in trauma-induced mandible fractures. J Oral Maxillofac Surg 73(7):1328–1340CrossRefPubMed Tay AB, Lai JB, Lye KW, Wong WY, Nadkarni NV, Li W et al (2015) Inferior alveolar nerve injury in trauma-induced mandible fractures. J Oral Maxillofac Surg 73(7):1328–1340CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Tabrizi R, Pourdanesh F, Khoshnik PL, Centenero AS (2019) Does the lag time between injury and treatment play a role in recovery of inferior alveolar nerve neurosensory disturbances following mandibular body Fracture? J Craniofac Surg 30(7):2128–2130CrossRefPubMed Tabrizi R, Pourdanesh F, Khoshnik PL, Centenero AS (2019) Does the lag time between injury and treatment play a role in recovery of inferior alveolar nerve neurosensory disturbances following mandibular body Fracture? J Craniofac Surg 30(7):2128–2130CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Takhtfooladi MA, Sharifi D (2015) A comparative study of red and blue light-emitting diodes and low-level laser in regeneration of the transected sciatic nerve after an end to end neurorrhaphy in rabbits. Lasers Med Sci 30(9):2319–2324CrossRefPubMed Takhtfooladi MA, Sharifi D (2015) A comparative study of red and blue light-emitting diodes and low-level laser in regeneration of the transected sciatic nerve after an end to end neurorrhaphy in rabbits. Lasers Med Sci 30(9):2319–2324CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Whelan HT, Connelly JF, Hodgson BD, Barbeau L, Post AC, Bullard G et al (2002) NASA light-emitting diodes for the prevention of oral mucositis in pediatric bone marrow transplant patients. J Clin Laser Med Surg 20(6):319–324CrossRefPubMed Whelan HT, Connelly JF, Hodgson BD, Barbeau L, Post AC, Bullard G et al (2002) NASA light-emitting diodes for the prevention of oral mucositis in pediatric bone marrow transplant patients. J Clin Laser Med Surg 20(6):319–324CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Mohajerani SH, Tabeie F, Bemanali M, Tabrizi R (2017) Effect of low-level laser and light-emitting diode on inferior alveolar nerve recovery after sagittal split osteotomy of the mandible: a randomized clinical trial study. J Craniofac Surg 28(4):e408–e411CrossRefPubMed Mohajerani SH, Tabeie F, Bemanali M, Tabrizi R (2017) Effect of low-level laser and light-emitting diode on inferior alveolar nerve recovery after sagittal split osteotomy of the mandible: a randomized clinical trial study. J Craniofac Surg 28(4):e408–e411CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Schenkel JS, Jacobsen C, Rostetter C, Grätz KW, Rücker M, Gander T (2016) Inferior alveolar nerve function after open reduction and internal fixation of mandibular fractures. J Craniomaxillofac Surg 44(6):743–748CrossRefPubMed Schenkel JS, Jacobsen C, Rostetter C, Grätz KW, Rücker M, Gander T (2016) Inferior alveolar nerve function after open reduction and internal fixation of mandibular fractures. J Craniomaxillofac Surg 44(6):743–748CrossRefPubMed
26.
Zurück zum Zitat Bede SY, Ismael WK, Al-Assaf DA, Omer SS (2012) Inferior alveolar nerve injuries associated with mandibular fractures. J Craniofac Surg 23(6):1776–1778CrossRefPubMed Bede SY, Ismael WK, Al-Assaf DA, Omer SS (2012) Inferior alveolar nerve injuries associated with mandibular fractures. J Craniofac Surg 23(6):1776–1778CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Halpern LR, Kaban LB, Dodson TB (2004) Perioperative neurosensory changes associated with treatment of mandibular fractures. J Oral Maxillofac Surg 62(5):576–581CrossRefPubMed Halpern LR, Kaban LB, Dodson TB (2004) Perioperative neurosensory changes associated with treatment of mandibular fractures. J Oral Maxillofac Surg 62(5):576–581CrossRefPubMed
28.
Zurück zum Zitat Razukevicius D, Sabalys G, Kubilius R (2005) Comparative analysis of the effectiveness of the mandibular angle fracture treatment methods. Stomatologija 7(2):35–39PubMed Razukevicius D, Sabalys G, Kubilius R (2005) Comparative analysis of the effectiveness of the mandibular angle fracture treatment methods. Stomatologija 7(2):35–39PubMed
29.
Zurück zum Zitat Scott RA, Teo N, Perry M (2014) Displacement of mandibular fractures: is there a correlation with sensory loss and recovery? Int J Oral Maxillofac Surg 43(5):555–558CrossRefPubMed Scott RA, Teo N, Perry M (2014) Displacement of mandibular fractures: is there a correlation with sensory loss and recovery? Int J Oral Maxillofac Surg 43(5):555–558CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Effects of light-emitting diode (LED) therapy on sensory changes in the inferior alveolar nerve after surgical treatment of mandibular fractures: a randomized controlled trial
verfasst von
Vinícius Paes de Assis Santos
Washington Geraldo P. Rocha-Junior
João Gualberto C. Luz
Publikationsdatum
08.11.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Oral and Maxillofacial Surgery / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 1865-1550
Elektronische ISSN: 1865-1569
DOI
https://doi.org/10.1007/s10006-022-01127-1

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2024

Oral and Maxillofacial Surgery 1/2024 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.