Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 1/2024

28.08.2023 | Orthopaedic Surgery

Effect of hardware removal and second-look arthroscopy after open-wedge high tibial osteotomy

verfasst von: Haruyoshi Katayama, Hirotaka Nakashima, Yasuhiro Takahara, Satoru Itani, Yuichi Iwasaki, Hisayoshi Kato, Yoichiro Uchida

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 1/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Open-wedge high tibial osteotomy (OWHTO) is the standard and safe procedure for medial compartment osteoarthritis. Although hardware removal (HWR) is performed after post-OWHTO bone union, the effects of HWR on OWHTO have been rarely reported. We hypothesised that HWR would improve range of motion (ROM) and implant-related complications. Thus, this study aimed to investigate the effects of HWR on postoperative ROM, the Japan Orthopaedic Association (JOA) score/visual analogue scale (VAS) score and hardware-related complications after OWHTO.

Methods

Patients who underwent OWHTO between January 2016 and June 2018 and HWR were retrospectively reviewed. To perform OWHTO, locking plates and prosthetic bone were used to achieve optimal stabilisation of biplanar osteotomy. HWR was performed after a second-look arthroscopy through the previous skin incision. For clinical evaluation, the JOA score, VAS score, and ROM were assessed before and 1 year after HWR using the Wilcoxon rank test. Logistic regression analysis was performed to identify the predictors of post-HWR improvement.

Results

Of 98 knees examined (91 patients), 80 (73 patients; 39 men and 34 women) were included. At the time of OWHTO, mean age was 64.0 ± 9.7 years and body mass index, 25.5 ± 3.1 kg/m2; Kellgren–Lawrence (KL) grade 1 was seen in 20 cases, KL-2 in 46, and KL-3 in 14. Mean periods between OWHTO and HWR were 13.4 ± 2.0 months, and 11.9 ± 1.2 months between HWR and evaluation. The JOA score and flexion angle significantly improved after HWR (The JOA score: p = 0.026 flexion angle: p < 0.001); however, the VAS score and extension angle did not (VAS score: p = 0.162, extension angle: p = 0.934). Hardware irritation was observed in four cases (5%), which improved after HWR. Logistic regression analysis revealed that lower preoperative KL grade and flexion angle were predictors of improvement after HWR [KL grade: p = 0.008; odds ratio 3.244, 95% confidence interval (CI) 1.350–7.794; flexion angle: p < 0.001; odds ratio 1.150, 95% CI 1.062–1.245].

Conclusion

HWR improves flexion angle, clinical outcomes and hardware-related complications after OWHTO. Preoperative KL grade and flexion angle are predictors of improvement after HWR in patients who have undergone OWHTO.
Literatur
1.
5.
12.
Zurück zum Zitat Ishimatsu T, Takeuchi R, Ishikawa H, Yamaguchi Y, Maeyama A, Osawa K, Jung WH (2019) Hybrid closed wedge high tibial osteotomy improves patellofemoral joint congruity compared with open wedge high tibial osteotomy. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 27:1299–1309. https://doi.org/10.1007/s00167-019-05350-4CrossRef Ishimatsu T, Takeuchi R, Ishikawa H, Yamaguchi Y, Maeyama A, Osawa K, Jung WH (2019) Hybrid closed wedge high tibial osteotomy improves patellofemoral joint congruity compared with open wedge high tibial osteotomy. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 27:1299–1309. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00167-019-05350-4CrossRef
15.
17.
Zurück zum Zitat Otsuki S, Murakami T, Okamoto Y, Nakagawa K, Okuno N, Wakama H, Neo M (2019) Hybrid high tibial osteotomy is superior to medial opening high tibial osteotomy for the treatment of varus knee with patellofemoral osteoarthritis. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 27:1332–1338. https://doi.org/10.1007/s00167-018-5015-2CrossRef Otsuki S, Murakami T, Okamoto Y, Nakagawa K, Okuno N, Wakama H, Neo M (2019) Hybrid high tibial osteotomy is superior to medial opening high tibial osteotomy for the treatment of varus knee with patellofemoral osteoarthritis. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 27:1332–1338. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00167-018-5015-2CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Yasuda K, Majima T, Tsuchida T, Kaneda K (1992) A ten- to 15-year follow-up observation of high tibial osteotomy in medial compartment osteoarthritis. Clin Orthop Relat Res 282:186–195CrossRef Yasuda K, Majima T, Tsuchida T, Kaneda K (1992) A ten- to 15-year follow-up observation of high tibial osteotomy in medial compartment osteoarthritis. Clin Orthop Relat Res 282:186–195CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Hevesi M, Macalena JA, Wu IT, Camp CL, Levy BA, Arendt EA et al (2019) High tibial osteotomy with modern PEEK implants is safe and leads to lower hardware removal rates when compared to conventional metal fixation: a multi-center comparison study. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 27:1280–1290. https://doi.org/10.1007/s00167-018-5329-0CrossRefPubMed Hevesi M, Macalena JA, Wu IT, Camp CL, Levy BA, Arendt EA et al (2019) High tibial osteotomy with modern PEEK implants is safe and leads to lower hardware removal rates when compared to conventional metal fixation: a multi-center comparison study. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 27:1280–1290. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00167-018-5329-0CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Effect of hardware removal and second-look arthroscopy after open-wedge high tibial osteotomy
verfasst von
Haruyoshi Katayama
Hirotaka Nakashima
Yasuhiro Takahara
Satoru Itani
Yuichi Iwasaki
Hisayoshi Kato
Yoichiro Uchida
Publikationsdatum
28.08.2023
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 1/2024
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-023-05035-1

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2024

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 1/2024 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Knie-TEP: Kein Vorteil durch antibiotikahaltigen Knochenzement

29.05.2024 Periprothetische Infektionen Nachrichten

Zur Zementierung einer Knie-TEP wird in Deutschland zu über 98% Knochenzement verwendet, der mit einem Antibiotikum beladen ist. Ob er wirklich besser ist als Zement ohne Antibiotikum, kann laut Registerdaten bezweifelt werden.

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.