Skip to main content

05.05.2024 | ORIGINAL ARTICLE

Comparison of Clinical and Radiographic Assessment of Efficacy of Eggshell-Derived Nanohydroxyapatite (EnHA) and Demineralized Freeze-Dried Bone Allograft (DFDBA), Both Covered with Platelet-Rich Fibrin (PRF) as a Barrier Membrane in Socket Preservation: A Randomized Controlled Clinical Trial

verfasst von: Neha Nainoor, E. S. Shobha, N. T. Prashanth, Vinod Rangan, Rayan Malick, Nithin Shaju

Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Bone grafting has been employed for many years to assist with bone repair. Many forms of bone graft are available which differ in their properties of osteoconduction, osteoinduction, osteogenesis, and structural support.

Purpose

The purpose of this study was to compare the efficacy of Eggshell-derived nanohydroxyapatite (EnHA) along with platelet-rich fibrin (PRF) and demineralized freeze-dried bone allograft (DFDBA) along with platelet-rich fibrin (PRF) in socket preservation of extraction sockets of mandibular molar teeth.

Study Design/Analyses

This is a double-blinded, randomized controlled clinical trial. 40 extraction sites were selected and divided into group I and group II. Group I consisted of EnHA and PRF and group II consisted of DFDBA and PRF. Each group comprising 20 extraction sites was subjected to one of the two modalities of treatment for mandibular molar extraction sockets. Postoperatively, following extraction and bone grafting, the patients were clinically evaluated for pain on 1st and 2nd day and wound healing on 7th and 14th day and were radiographically evaluated for changes in lamina dura, bone height, and bone density on an intraoral periapical radiograph taken before grafting, post grafting and at the end of 1st month and 4th month.

Results

Results showed statistically significant differences (p > 0.05) for parameters like pain and wound healing clinically and bone density, bone height, and changes in laminar dura radiographically within the groups at different intervals. However, no statistically significant difference was found between the two groups both clinically and radiographically. Our study suggested that even though both modalities used for grafting the mandibular molar extraction sockets were effective, EnHA with the PRF group appeared to be better than DFDBA with the PRF group in terms of wound healing, increase in bone height and bone density postoperatively.

Conclusion

The overall summation of results of the study concludes that EnHA with PRF seems to offer significantly better results both clinically and radiographically when compared to DFDBA with PRF in socket preservation of mandibular molar extraction sockets.
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Opris H, Bran S, Dinu C, Baciut M, Prodan DA, Mester A, Baciut G (2020) Clinical applications of avian eggshellderived hydroxyapatite. Bosn J Basic Med Sci 20:430–437PubMedPubMedCentral Opris H, Bran S, Dinu C, Baciut M, Prodan DA, Mester A, Baciut G (2020) Clinical applications of avian eggshellderived hydroxyapatite. Bosn J Basic Med Sci 20:430–437PubMedPubMedCentral
10.
Zurück zum Zitat Kattimani VS, Prathigudupu RS, Jairaj A et al (2019) Role of synthetic hydroxyapatite—in socket preservation: a systematic review and meta-analysis. J Contemp Dent Pract 20:987–993CrossRefPubMed Kattimani VS, Prathigudupu RS, Jairaj A et al (2019) Role of synthetic hydroxyapatite—in socket preservation: a systematic review and meta-analysis. J Contemp Dent Pract 20:987–993CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Toit JD, Gluckman H, Salama M (2015) Platelet-Rich Fibrin (PRF: A growth factor-rich biomaterial. part 1-the platelet concentrates milieu & review of the literature. Int Dent-Afr Ed 5:62–70 Toit JD, Gluckman H, Salama M (2015) Platelet-Rich Fibrin (PRF: A growth factor-rich biomaterial. part 1-the platelet concentrates milieu & review of the literature. Int Dent-Afr Ed 5:62–70
17.
Zurück zum Zitat Kattimani VS, Chakravarthi PS, Kanumuru NR, Subbarao VV, Sidharthan A, Kumar TS, Prasad LK (2014) Eggshell derived hydroxyapatite as bone graft substitute in the healing of maxillary cystic bone defects: a preliminary report. J Int Oral Health 6:15–19PubMedPubMedCentral Kattimani VS, Chakravarthi PS, Kanumuru NR, Subbarao VV, Sidharthan A, Kumar TS, Prasad LK (2014) Eggshell derived hydroxyapatite as bone graft substitute in the healing of maxillary cystic bone defects: a preliminary report. J Int Oral Health 6:15–19PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Comparison of Clinical and Radiographic Assessment of Efficacy of Eggshell-Derived Nanohydroxyapatite (EnHA) and Demineralized Freeze-Dried Bone Allograft (DFDBA), Both Covered with Platelet-Rich Fibrin (PRF) as a Barrier Membrane in Socket Preservation: A Randomized Controlled Clinical Trial
verfasst von
Neha Nainoor
E. S. Shobha
N. T. Prashanth
Vinod Rangan
Rayan Malick
Nithin Shaju
Publikationsdatum
05.05.2024
Verlag
Springer India
Erschienen in
Journal of Maxillofacial and Oral Surgery
Print ISSN: 0972-8279
Elektronische ISSN: 0974-942X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12663-024-02187-4

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.